Schoencadeautje 2016 | 3 manieren om meer mindful je dag door te komen

 

Mindful. In het hier en nu denken. Niet achteromkijken en ook niet vooruit. Leven in heschoencadeautje-6t nu. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. We hebben allemaal momenten dat we terugdenken aan iets wat eergisteren onze dag bepaalde en we kijken ook allemaal uit naar dat feestje van volgende week dinsdag. Toch helpen die gedachten je niet vandaag. Wat je eergisteren belangrijk voor je was, hoeft nu niet meer te gelden en wat volgende week op de agenda staat hoeft je hoofd niet te beheersen vandaag.

Het gevaar dat erin schuilt is namelijk dat je deze oude of vooruitziende gedachten belangrijker maakt dan de gedachten die vandaag relevant voor je zijn. Bovendien is de kans dat je ongewenste situaties in stand houdt groter als je terug blijft denken aan dat ene voorval van afgelopen zomer of die ruzie die de bom kan laten barsten tijdens het volgende familiefeest. Simpel gezegd kun je jezelf afvragen: Wat heb ik hier vandaag aan?

Er is al veel over geschreven, wat dus ook maakt dat er veel vraag naar is. Het is een onderwerp dat relevant blijft, omdat veel mensen hier mee worstelen. Mindfulness wordt ook vaak als iets zweverigs gezien. Echt een misvatting, want het zorgt er juist voor dat je weer met beide benen op de grond komt te staan. Dit zijn voor mij de drie meest belangrijke denkstrategieën…

Probeer maar aandacht te hebben voor één ding tegelijk

We moeten rennen, springen, vliegen, duiken… Er is altijd wel een klusje te doen. De was, die kopjes op het aanrecht, er ligt nog een hoopje zand bij de voordeur…die lege flessen moeten nog ingeleverd… Maar wie heeft gezegd dat je dat allemaal tegelijk moet doen? Ben je graag bezig, of moet je een opgeruimd gevoel hebben voor je kunt rusten? Ben je liever niet bezig met je eigen gedachten of wil je anderen zoveel mogelijk dienen? Probeer er op voorhand achter te komen hoe het komt dat je van alles tegelijk wilt doen. Op die manier kun je preventief insteken en je eigen gedrag bijstellen totdat het voor jou als gewenst gedrag gaat voelen. Het helpt niet als je achteraf bedenkt dat je verschrikkelijk moe bent, dan ben je in principe al te laat.

Door een ding tegelijk te doen keert de rust terug en vind je juist de focus die je nodig hebt. Je kunt je dan helemaal richten op één ding. Geen versnipperde aandacht en jezelf voorbij hollen. Dat zijn namelijk de perfecte omstandigheden om een ‘druk bestaan’ uit te laten groeien tot een burn-out, overspannenheid of depressie. Raak gemotiveerd om minder te voldoen aan alle taken die gedaan ‘moeten’ worden. Houd eens wat meer rekening met jezelf en sta jezelf eens toe dat je best een tandje terug mag doen. Niemand vertelt je dat je moet rennen om alles spik en span te houden, behalve jijzelf.

Stel jezelf één vraag….en je hoofd is leeg!

Je houdt het misschien niet voor mogelijk, maar het is echt een goede praktische tip. Je hebt er niets voor nodig, zelfs geen zelfkennis of kennis over mindfulness. Wat het voor iedereen een gemakkelijk toepasbaar iets maakt. Heb je behoefte aan een leeg hoofd…even je gedachten stoppen…stel jezelf dan de volgende vraag:

“Wat zal mijn volgende gedachte zijn?”

Neem bewust de tijd om even te lanterfanten

Als je ‘jezelf vervelen’ altijd als een negatief iets zag, dan zal het je waarschijnlijk even tijd kosten dit anders te gaan zien. Even lekker lanterfanten, jezelf vervelen, gewoon even lekker in je favoriete stoel zitten met je voeten op tafel en een kopje koffie…is eigenlijk het meest effectief als je gedachten hebt als “Pfff ik heb het zo druk…” of “Ik ben zo moe van al dat gesjouw.”

Geef er eens aan toe. Het hoeft niet lang te duren, maar kies er eens bewust voor om een momentje te niksen. Vergeet even alles wat je denk dat je nog moet doen, druk even de pauzeknop in. Het laat je niet alleen even tot rust komen, maar het kan je ook nieuwe perspectieven geven. Misschien is het even oefenen, maar zet door en probeer het een tweede keer als de eerste keer niet succesvol voelde. En een derde, vierde, vijfde en zesde keer…dan ben je eigenlijk al hard op weg om je dit eigen te maken. Hopelijk besef je je tussendoor ergens dat je al minder in je hoofd zit en weer meer met je gevoel bezig bent.

Leave a Reply