Optimalisme is het nieuwe perfectionisme

Laten we dit jaar met z’n allen wat meer nuanceren. Optimalisme is het positievere zusje van perfectionisme. Zijn ‘de puntjes op de i‘ regelmatig niet perfect genoeg voor jou? Ben je iemand die kosten wat het kost alles tot in perfectie moet regelen? Uitjes, recepten, bezoekjes, cadeautjes, je wasgoed, het aanrecht? Regelmatig betekent dat ook dat je niet kunt genieten als het in jouw ogen niet perfect is. Precies ja, jouw ogen. Het zegt namelijk niets over hoe iemand anders naar je kijkt. Het is tijd om controle drang de deur te wijzen en meer tijd te maken voor spontaniteit en leermomenten! Op je neus gaan is soms best lekker, want dan valt er tenminste nog wat te lachen. 😉 Je kunt het leven ook serieus nemen met een lach op je gezicht…

Het grote verschil tussen perfectionisme en optimalisme is dat perfectionisme zo in de weg kan zitten dat het je kan belemmeren in je dagelijkse functioneren. Het gaat vaak samen met de angst om te falen. Optimalisme daarentegen betekent dat je het beste uit jezelf haalt, voor jezelf, en niet bang bent om te leren van de fouten die je maakt.

Laten we in 2017 meer nuanceren en proberen te genieten van alles wat we doen door perfectionisme de deur te wijzen en het optimalisme te omarmen.

Wat je moet weten over perfectionisme

Het is niet iets waar je mee geboren wordt. Hebben we het over Nature (aangeboren gedrag) en Nurture (aangeleerd gedrag), hoort deze zeker bij Nurture. Ergens is er iets gebeurd waardoor jij niet durft te falen en perfectionisme hebt ontwikkeld. Sommige perfectionisten weten precies waardoor het komt en anderen hebben geen flauw idee. Het kan helpen de bron te achterhalen en deze proberen te nuanceren en relativeren, om je perfectionisme in te dimmen.

Met jouw perfectionisme bepaal je eigenlijk ook de standaard en het ritme van anderen, zeker als je veel met elkaar omgaat. Op den duur ga je van anderen verwachten wat je van jezelf verwacht. Krijgt perfectionisme de overhand, dan heeft dat ook zeker invloed op je relaties. Niet alleen op de relaties die je met anderen hebt, maar ook op je zelfbeeld en zelfwaardering. Burn-out, depressie, overspannenheid en andere vervelende toestanden krijgen zo vrij spel.

Wat leer je jezelf en anderen met perfectionisme?

Dat de touwtjes laten vieren geen optie is. Dat de stress die vaak bij perfectionisme komt kijken de standaard is.  Dat het leven bestaat uit glimmende aanrechten, kreukloze mouwen en van minuut tot minuut geregelde evenementen. Dat in de verdediging schieten hét antwoord is op opbouwende kritiek en feedback. Dat het niet oké is om een keer goed op je gezicht te gaan. Dat leren van fouten niet tot de opties behoort. Dat spontaniteit eng is. Dat het nooit goed genoeg is. Dat je niet goed je best doet als je niet voor perfect gaat. Dat zelfwaardering afhangt van je prestaties.

Wat leer je jezelf en anderen met optimalisme?

Het beste uit jezelf halen, voor jezelf. Niet voor iemand anders. Leren dat goed, goed genoeg is. Realistischer kijken naar de wereld en weten dat perfectie niet bestaat. Dat er ruimte is voor creativiteit, ontspanning en plezier. Dat je trots en tevreden mag zijn met wat je bereikt. Dat ‘de lat’ iets is wat met je meegroeit en krimpt en dat het prima is ‘de lat’ naar beneden of boven bij te stellen. Dat jouw tekortkomingen er zijn om aangevuld te laten worden door iemand anders, net zoals jij waarschijnlijk met jouw kwaliteiten iemand anders zijn tekortkomingen kan compenseren. Dat je niet alles alleen hoeft te doen en kunt doen. Dat het niet om alles of niets hoeft te gaan. Dat jezelf vergelijken met anderen echt niet zinvol is. Dat het goed is om prioriteiten te stellen en onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken.

Het roer om

Je kunt je altijd inzetten om je perfectionisme meer te nuanceren en meer te doen van optimalisme. Verwacht niet dat je het meteen meester bent: HAH, je eerste beproeving als optimalist dus. 😉

  • Zet kleine stapjes:
    Als je afwast, laat dan die twee kopjes die je niet had zien staan op tafel eens staan voor de volgende afwasbeurt. Maak je bed eens op zonder vooraf alles netjes te strijken. Bedenk je dat het zichzelf wel strijkt als je slaapt. Ga eens op pad zonder plan en kijk eens waar je uitkomt…laat je eens verrassen en vertel later aan anderen wat voor leuks je allemaal mee hebt gemaakt.
  • Praat erover en zoek hulpbronnen:
    Wie zegt dat je alles alleen moet doen? Heb je er écht last van en wil je écht je attitude veranderen, praat er dan eens over met iemand die je vertrouwt. Stel je leerbaar op en ervaar dat je niet afgerekend gaat worden op iets wat je niet weet of kunt, maar dat je juist ook waardering kan krijgen door je zwakte en leerbaarheid te tonen.
  • Wees lief voor jezelf:
    Doe elke dag iets leuks of liefs voor jezelf om te werken aan je zelfwaardering. Ja, pak die bonbon of koopt dat leuke plantje. Draag je lievelingstrui of draai je lievelingsliedje. Doe wat moeite voor jezelf. Stop de moeite die je zou doen in je perfectionisme eens in iets anders wat ook aandacht verdient: jijzelf.
  • Bedenk elke ochtend tijdens het tandenpoetsen een leerpuntje voor vandaag:
    Minimaal 2 minuten om even vooruit te blikken en bedenken waar je vandaag progressie wilt boeken. Bedenk iets rondom je gedrag, handelen of houding. Maak het klein, haalbaar en concreet. Waar ga je op letten?
  • Bedenk elke avond tijdens het tandenpoetsen iets wat je vandaag trots maakte:
    Minimaal 2 minuten heb je de tijd om terug te blikken op de dag. Je hebt je handen toch niet echt vrij, dus kun je beter even lekker reflecteren en bedenken wat je trots heeft gemaakt vandaag. Bedenk waarom je er trots op bent, dan kun je daar morgen meer van doen. En dan hup je bed in met een grote glimlach op je gezicht! 😉

Wil je meer te weten komen over optimalisme? Tal Ben-Shahar schreef het boek De Optimalist

Reageren via Facebook

Leave a Reply